info@behfacc.com

تلفن: ۵۲۸۸۸۰۰۲- ۰۲۱​ (30 خط)

بلوک حرارتی شما به چه اندازه گرم است؟

در اندازه گیری دما با یک چالش روبرو هستیم، و آن این است که ما نمی­توانیم دما را به طور مستقیم اندازه بگیریم و می باسیت از سنسور دما یاترنسدیوسراستفاده کنیم. با یک دماسنج مقاومتی، مقاومت را اندازه گیری می­کنیم که متناسب با دمایی است که می­خواهیم اندازه بگیریم. با یک ترموکوپل، ولتاژ را اندازه می­گیریم؛ با یک دماسنج مایع در شیشه، طول یک ستون مایع را اندازه می­گیریم. چالش دیگری که با آن روبرو هستیم این است که اغلب اوقات سنسور، همدما با همان درجه حرارت سیستمی که می خواهیم اندازه بگیریم نخواهد بود. علاوه بر این، قرارگیری سنسور در بلوک حتی ممکن است دمای سیستم را تغییر دهد.

بلوک­های کوچکتر نسبت به نمونه­ های با حجم بالاتر، بیشتر تحت تأثیر بارگذاری خطاها قرار می گیرند.

ایزوتک دارای طیف وسیعی از اندازه­ های متناسب به منظور بهره­ گیری از کلیه­ ی کاربردهاست.

نمودار زیر یک بلوک فلزی را نشان می­دهد، بلوک چند درجه خنک­ تر در قسمت­های فوقانی نسبت به بخش­های پایینی است، و یک گرادیان دما وجود دارد. در درون آن سه نوع حسگر دمای مختلف قرار داده شده است. یک دماسنج مقاومتی پلاتینی با طول سنجش ۲۰ میلی متر­، یک ترموکوپل با طول سنجش کوتاه و یک دماسنج عقربه­ای با طول سنجش طولانی است. خوانش هر سه دماسنج به طور متفاوتی خواهد بود، دماسنج مقاومتی با ادغام مقادیر بدست آمده در طول سیم پیچ حسگرش­، ترموکوپل با اندازه­ گیری دما در پایین حفره و دماسنج عقربه­ ای با اندازه­گیری دما در طول حباب، میزان دما را نشان می دهند.

حتی در یک بلوک عالی فاقد گرادیان دمایی­، دماسنج های مختلف ممکن است مقادیر مختلفی را برای همان بلوک یا دمای حمام گزارش دهند.

عمق غوطه­ وری حسگر مهم است. غالباً سنسورهای دما با عمق کافی غوطه ­ور نمی شوند، یا به اندازه کافی طولانی ساخته می شوند تا به همان درجه حرارت سیستم برسند.

در نمودار، دماسنج با یک فاصله کوتاه نسبت به یک مخزن روغن با دمای یکنواخت ۲۵۰ درجه سانتیگراد قرار می­ گیرد.

دماسنج اول به اندازه کافی عمیق غوط ­ور نشده است که بتواند تا به همان درجه حرارت روغن برسد، و در تعادل حرارتی نیست. یک جریان گرما در طول ساقه وجود دارد و دماسنج به دلیل هدایت ساقه یا خطای غوطه­ وری، دمای متفاوتی از روغن خواهد داشت. بنابراین مقدار دما را نسبت به دماسنج دوم غوطه­ ور در عمق بیشتر، پایین­تر نشان خواهد داد. حداقل عمق غوطه­ وری به نوع دماسنج، اختلاف دما بین روغن و محیط، و عدم قطعیت اندازه گیری بستگی دارد. ایزوتک منابع متعددی در مورد مبحث هدایت ساقه در غالب یک دوره آموزشی، یادگیری آنلاین الکترونیکی و مقالات فنی دارد.

بلوک­های خشک ایزوتک به گونه­ای طراحی شده­اند که از یکنواختی خوبی برخوردار باشند، و این به طور کلی در ۴۰ میلی متر بالای حفره مشخص می شود. گزارش­ های ارزشیابی با بررسی­ های حرارتی از وب سایت ایزوتک به آدرس www.isotech.co.uk در دسترس است.

بهترین روش این است که یک پروب کالیبره شده را در بلوک قرار دهید و دماسنج­ های تحت آزمون را با پروب مرجع مقایسه کنید. در مدل­های Isotech SITE برای پروب مرجع­، یک نمایشگر دمای جداگانه ارائه می شود.

هنگامی که یک بلوک خشک حرارتی کالیبره می شود، کنترلگر و نشان­دهنده با داده­ های کالیبراسیون برنامه ­ریزی می­شوند تا نمایشگر را بصورت دیجیتالی با دمای اندازه گیری مطابقت دهند. مقدار جبران بین کنترلگر و دمای بلوک بسته به بارگذاری بلوک ممکن است متفاوت باشد. با استفاده از یک مدل سایت یا هنگام استفاده از یک پروب مرجع خارجی­، کالیبراسیون تحت تأثیر قرار نمی­گیرد زیرا پروب در کنار اندازه گیری دما، اثر بارگذاری را نیز نشان می دهد. هنگامی که یک حسگر در حال کالیبره شدن دارای ویژگی­های غوطه ­وری مشابه با پروب آزمایش باشد، بسیاری از خطاهای غوطه ­وری از بین می­رود.

هنگام کالیبره کردن سنسورها در بلوک­ های خشک، زمان استفاده از مقدار كنترلگر، یا یك پروب مرجع بایستی انتخاب شود. این تصمیم باید با توجه به کاربرد، تعداد و انواع حسگرها، دامنه دما و دقت مورد نیاز گرفته شود.

ایزوتک طیف گسترده ای از بلوک­ های خشک سیار و قابل حمل و نقل با عمق غوطه وری از ۱۲۰ تا ۲۸۵ میلی متر را در اختیار شما قرار می­دهد، برای اطمینان از کالیبراسیون انواع پروب­ها، به محصولات و تجربه ما اعتماد کنید.

مقاله مرتبط:

Temperature Calibration: Depths of Immersion

http://www.isotech.co.uk/pdfs/immersion.pdf

بهفا وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *